Jumlah minimum pesanan ialah 40 pax (kepala) dan maksimum 500 pax. Kami membuka tempahan untuk kawasan Mantin, Seremban, Senawang, Nilai, Pajam, dan kawasan berhampiran bagi Negeri Sembilan. Manakala Selangor akan merangkumi Beranang, Semenyih, Dengkil, Kajang, Cheras, dan kawasan sekitar. SUMAYYA FOODS & CATERING (sebelumnya dikenali sebagai Lusiana Catering). Tel/WhatApps:016-220 6876

Klien korporat dan kerajaan

Pelanggan korporat

Pelanggan korporat merupakan entiti atau pihak yang paling kerap memerlukan perkhidmatan katering lantaran pelbagai sebab. Biasanya suatu syarikat, sama ada syarikat swasta atau kerajaan, memerlukan m
akanan dan minuman bagi sesi mesyuarat, lawatan pihak luar, sesi perjumpaan staf, atau suatu aktiviti khusus di premis mereka. (Gambar kiri: Katering buka puasa klien korporat)

Pelanggan korporat pertama saya ialah syarikat di mana saya bekerja dahulu. Saya membekalkan kuih-muih dan minuman untuk satu mesyuarat dalaman yang melibatkan 15 orang. Memang tidak banyak, namun ia permulaan yang baik. Dari sini rakan-rakan lama akan mengetahui secara langsung bahawa
memang kita sudah berubah arah dalam kerjaya. Inilah peluang pertama untuk saudara menghulurkan kad bisnes kepada bekas rakan sekerja. Mudah-mudahan mereka akan menjadi agen pemasaran tidak langsung perkhidmatan katering saudara.

Pertemuan bersemuka ini penting sebagai langkah tambahan kepada emel-emel yang saudara hantar sebelum ini kepada rakan-rakan tadi. Jangan berat mulut untuk bercerita kepada mereka, nyatakan apa yang saudara boleh bekalkan.


Jabatan kerajaan


Ketegori ketiga ini juga boleh diambil kira dalam perancangan saudara. Harus diingat bahawa jabatan kerajaan merupakan antara pasaran yang sentiasa boleh dimasukkan dalam senarai klien yang berpotensi. Namun saya suka mengingatkan saudara, urusan dengan jabatan atau kementerian kerajaan memerlukan saudara mengambil langkah yang agak berhati-hati.


Ini kerana bayaran yang akan saudara terima agak mengambil masa, sehingga empat bulan lamanya. Sekiranya saudara tidak mempunyai modal pusingan yang mencukupi, elakkan dulu menerima pesanan katering dari jabatan kerajaan (pusat dan negeri).


Pastinya jabatan kerajaan sentiasa mempunyai acara yang memang perlukan perkhidmatan katering. Kalau bole
h, cuba ambil pesanan yang kecil dahulu, misalnya bagi mesyuarat di waktu pagi. Selalunya pesanan katering dalam linkungan lima belas ke dua puluh orang sudah memadai buat permulaan. Jika saudara selesa dengan terma bayaran dari pihak kerajaan, sila teruskan. (Gambar atas & kiri: Dekorasi meja VIP untuk klien kerajaan)

Saudara
juga kemungkinan boleh mendapatkan pesanan katering dari kerajaan melalui orang tengah. Maksudnya syarikat saudara tidak berurusan secara terus dengan sesuatu pesanan katering tersebut, tetapi ada syarikat lain yang mungkin mendapat projek besar di mana membekalkan makanan sebagai salah satu isi kontrak tersebut. Bayaran perkhidmatan saudara dilunaskan oleh pihak syarikat itu, bukannya jabatan kerajaan.

No comments:

SUMAYYA FOODS & CATERING.