Jumlah minimum pesanan ialah 40 pax (kepala) dan maksimum 500 pax. Kami membuka tempahan untuk kawasan Mantin, Seremban, Senawang, Nilai, Pajam, dan kawasan berhampiran bagi Negeri Sembilan. Manakala Selangor akan merangkumi Beranang, Semenyih, Dengkil, Kajang, Cheras, dan kawasan sekitar. SUMAYYA FOODS & CATERING (sebelumnya dikenali sebagai Lusiana Catering). Tel/WhatApps:016-220 6876

Untuk sahabatku, Abang Long

Entri ini saya dedikasikan khas untuk sahabat bernama Abang Long, presiden Kelab Pembaca Alaf21. Sudah agak lama saya tidak menziarahi Abang Long di blognya, novelman.blogspot.com. Hari ini (15 Julai 2008) saya ke sana lagi. Sesungguhnya dalam masa yang tidak berapa lama, sahabat ini sudah mengorak langkah. Satu inisiatif untuk memajukan diri, alhamdulillah. (Gambar kiri: Katering latihan di Cyber Security Malaysia, 14 - 15 Julai '08)

Untuk Abang Long, mari baca kisah saya:


Sebelum memulakan bisnes katering, saya membuka satu gerai menjual nasi lemak. Selang lebih kurang dua minggu, satu lagi gerai, menjadi dua. Tidak sampai sebulan, saya dan isteri membuka gerai yang ke-3. Gerai ‘pacak’ yang pertama saya kekalkan, tetapi yang dua lagi, berubah lokasi beberapa kali. Pernah hendak ‘diangkut’ DBKL, tetapi belum sempat lantaran ada seorang pemuda yang baik hati memaklumkan kepada saya bahawa DBKL buat operasi pada waktu itu.


Isteri saya bangun awal pagi, sekitar 3.30 ke 4.00 pagi untuk menyediakan lauk-pauk nasi lemak, kuih-muih, dan lain-lain menu seperti nasi goreng, mee dan bihun goreng. Ditambah pula nasi lemak yang perlu dimasak dalam jumlah yang banyak kerana untuk tiga gerai ‘pacak’. Kasihan dan terharu dengan pengorbanan isteri!


Isteri saya menyenaraikan barang-barang mentah yang perlu dibeli di pasaraya untuk kuantiti kecil dan saya yang akan ke sana, hampir saban hari. Seminggu sekali kami ke Pasar Borong Selayang untuk mendapatkan bahan-bahan seperti ikan bilis, kentang, tepung dan bawang besar dalam kuantiti yang banyak, misalnya 30 kilogram. Memang meletihkan!

Photobucket
(Katering hari lahir, 14 Jun '08, Cheras.

Selama hampir tiga bulan saya dan isteri bertungkus-lumus berniaga nasi lemak Selepas bulan yang ke-3 (jika tidak salah ingatan), saya memulakan iklan perkhidmatan katering di dua gerai tersebut dan melalui lain-lain saluran (emel, SMS dan blog).

Selama lebih setahun saya dan isteri struggle dalam bisnes. Namun, kami sabar, berusaha dan bertawakal. Alhamdulillah, sekarang ini kami berdua boleh tersenyum. Walaupun kadang-kadang saya dan chef (sudah naik pangkat!) kepenatan, tetapi hasilnya berbaloi.

Photobucket
(Katering latihan di Cyber Security Malaysia, 14 - 15 Julai '08)
Photobucket
(Katering hari lahir, 14 Jun '08, Cheras)


Pegangan saya? Bukan manusia yang menentukan rezeki seseorang, tetapi Allah. Usaha, doa dan tawakkal, insyaallah.Tuhan itu sifatnya pengasih, penyayang dan penuh rahmat.

No comments:

SUMAYYA FOODS & CATERING.